Az ingyenes online tartalom két arca
Az ingyenes online tartalom ára
Hogy mi az ingyenes online hírek ára? Alighanem az, hogy a nyomtatott sajtó tönkremegy és megszűnik. Ki fog előfizetni a papíralapú újságokra, ki vásárolja meg a standoknál, ha laptopján vagy okostelefonján már mindenki online eléri a legfrissebb tartalmakat? Ha élünk a lehetőséggel, hogy ingyenesen jussunk hírekhez az online szférában, azzal kivégezzük a nyomtatott sajtót. Ez a dolog egyik arca. A másik viszont az, hogy az ingyenes online információelérés a társadalom demokratizálódása felől nézve a legpozitívabb vívmány. És még másik ezer érv hozható fel a fizetős tatalomelérés ellen.
Tény, hogy amint időről időre csökkenni kezdenek az online hirdetési bevételek, úgy kezdenek megint felderengeni a médiavezérek fejében a fizetős megoldások. Az elmúlt években nyilván nem azért feledkeztek meg az előfizetés gondolatáról, mert belátták, hogy a Web Szabad Népe ezeket nem szereti, hanem mert a szépen beinduló online hirdetési piac több bevételt ígért. Egy ideig. És időszakaszonként. Az ingyenesség egyszerre jótékony ás ártó szelleme nagyjából akkor szabadult ki a palackból, amikor a NYTimes.com felszabadította a korábban fizetős TimesSelectet és az addig szigorúan őrzött WSJ.com jelentős része ingyenessé vált.
Az elmúlt években rengeteg érvet olvashattunk a fizetős kapukkal szemben. Álljon itt ezekből néhány egy régebbi gyűjtés alapján.
Mi szól a fizetőkapus hírportálok ellen?
- A fizetős kapu mögé rakott cikk idegesíti az embereket. Nincs annál bosszantóbb, mint amikor az ember talál egy érdekes linket, de a kattintás után kiderül, hogy fizetnie kell. (Nem feltétlenül a pénzről van szó. Ugyanilyen bosszantó, ha bonyolult ingyenes regisztráció hátráltatja az olvasást.
- Az olvasók azokra az oldalakra is megharagszanak, amelyek fizetős cikkekre linkelnek. Sokan tehát azért nem hivatkoznak fizetős oldalakra, mert el kívánják kerülni ezt a haragot. A fizetős oldalak tehát értékes linkeket veszítenek el.
- A fizetős kapu ellenkezik a web alapelveivel. A web lényege a hivatkozás (link), vagyis a hipertext alkalmazása. A fizetős kapu nem támogatja ezt a gyakorlatot, hiszen a kapun belüli információk közvetlenül nem linkelhetők. Van értelme olyan webes modellnek, ami ellenkezik a web alapjaival?
- A fizetős kapu értelmetlen. Ma mindenki állíthat elő tartalmat. A fizetős bástyákat megkerüli az információáradat, mint egy zátonyt a folyó. (A nagy tartalomszolgáltatók egységes fellépése gyakorlatilag elképzelhetetlen.)
- A fizetős kapu óhatatlanul háborúhoz vezet. Nem igazihoz, de ennek is lesznek áldozatai. Valaki rájön, hogyan lehet mégis megkerülni a kaput. Az informatikusok sok munkával befoltozzák a lyukat. Mások találnak egy újabb rést… A hajópáncél és az ágyúgolyó örök harca…
- A fizető kapu becsapás. Szinte nincs olyan információ, amit ne lehetne valahol ingyen is elérni. Ha valaki ingyenes holmit akar nekünk eladni, az be akar csapni.
- A fizetős kapu korlátozza az olvasótábort. Aki a tartalomiparban dolgozik, jól tudja, hogy az áru valójában nem az újság vagy a maga az információ, hanem az olvasótábor. Ez az, amiért fizetnek a hirdetők. A nyomtatott lapok világában az olvasóknak a kézbesítés költségeit kellett megfizetniük. Miért is kellene most pénzt kérni és mesterségesen korlátozni az elérhető olvasók körét?
- A fizető kapu rosszul hat a bevételekre. Egyesek azt állítják, hogy a fizetős közönség értékesebb, mint az egyéb olvasók. Rossz duma. Ugyanilyen értékes – ha nem értékesebb – olvasók szerezhetők a regisztrációhoz kötött hozzászólásokkal, fórumokkal.
- A fizetős kapuk egy régi, elavult gondolkodásról árulkodnak. A régi idők, amikor még a sajtó monopolhelyzetben volt, már rég elmúltak. Ma már nem lehet az információk visszatartásával fizetésre kényszeríteni az embereket.
- A csak fizetés után olvasható tartalmakat nem éri el a Google, így ezeket nem indexeli, így ezek a tartalmak nem jelennek meg a találati oldalakon. Tudható, hogy ha friss hírek olvasottsága nem is, de a hírarchívumok látogatottsága a Google felől lehet jelentős. Ha a 2018-as parlamenti választások eredményeinek részleteit keressük és beütünk néhány kulcsszót, a Google csak a szabadon elérhető tartalmakat kínálja fel. Így a fizetős helyek archívumai gyakorlatilag halott korpuszok lesznek, míg az ingyenesek permanens forgalmat generálnak.
Aki további érveket keres, talál bőven a neten. De csakis ingyeneset.
Ajánljuk még:
Az ingyenes online tartalom ára
A tizedik, de igen fontos érv: a csak fizetés után olvasható tartalmakat nem éri el a Google program, így ezek nem kereshetők, nem tölthetők le egy laptop merevlemezére. Ingyenes online tartalom, nyomtatott sajtó, google kereső, fizetős oldal, friss hír, portál, web, hipertext
A linképítésben jelentős szerepet játszó, weboldalra vagy blogra kihelyezett PR-cikk ára a megjelenés helyétől függ, azaz a publikáló oldal keresőmarketing értékétől. A linkre kattintva kérjen árajánlatot! Azonnali cikk- és link-elhelyezés itt: termék és honlap ajánló pr cikk linképítés marketing portál.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: